[SKRIVA] [SKRIVA] Hm...1-2 piratmandat?...spännande!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 8 Jun 2009 19:44:03 +0200

From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
> Jag är för dåligt påläst för Lissabonfördraget för att säga bu eller bä, men
> någonstans inom
>mig känns det *fel* med Lissabonfördraget. Varför måste det smygas igenom utan
>länder får
>säga vad de tycker..? Om det är ett viktigt fördrag som ändrar EU fundamentalt
>bör det upp
>och blötas och stötas i allmän debatt, så att det finns en chans till
>förankring. Ett problem
>är att dokumentet är 350 sidor juridiska, och att få kan ta till sig detta.
  Det smygs ju inte igenom. Lissabonfördraget har debatterats mycket.
  Däremot är det ju sant att det bara i ett fåtal länder blivit föremål för
folkomröstning. Skälet till att man vanligen låter folkförsamlingarna än
folkomröstningar godkänna fördraget, kan ju hänga ihop med att det som sagt är
350 extremt krångliga sidor... Det låter som en alltför komplicerad fråga för
en folkomröstning.

> Bör lagar vara så komplicerade att de inte går att följa..?
> Tillåt mig tvivla; människor måste kunna avgöra om en lag är OK eller ej.
  Ja, det kan man ju fråga sig. Det är förstås illa med den ständigt växande
textmassan av lagar. Någon gång kommer mänsklighetens civilisation avv
implodera av den ständigt växande bördan av lagar och byråkrati!
  Min lösning är att man får se till att det blir färre lagar, dvs också mindre
reglering av människors liv. Om folk får bestämma själva behövs inte lika många
lagar.
  (Att EU är en storproducent av juridisk text, beror på att det är 27
medlemsländer med olika juridisk tradition, olika intressen m m - och allt
måste fås igenom via kompromisser och förhandlingar. Då växer textmassan, så
att alla kan "få sitt". Det är - om man vill se det positivt - i grunden
beroende på en ambition att få EU-lagarna att bli så rättvisa som möjligt och
ta så stor hänsyn till så många som möjligt. Men det gör att textmassan växer
och att det blir ogenomträngligt!)

> Å andra sidan har vi bloggosfären med sitt vaksamma och ingående/djuplodande
> öga. Det är>ett humanverktyg som inte funnits tidigare. Framtiden är ljus för
> mänskligheten/kulturen!
  Håller med!

Drag n’ drop—Get easy photo sharing with Windows Live™ Photos.

http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/photos.aspx-----