[SKRIVA] Hm...1-2 piratmandat?...spännande!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 7 Jun 2009 21:22:25 +0200

Första vallokalsundersökningen ger 7,4% för Piratpartiet. Ett mandat, och ca
(bedömer jag) 0,5% från två mandat. Vi håller tummarna för Amelia, eller hur!
  Jag vill påpeka att just PP:s prognossiffror hör till dem som kan ändras
mest. Det beror på den metodik opinionsundersökare använder som kallas
"viktning" där faktiska siffror statistiskt anpassas i slutprognosen i
jämförelse med äldre siffror. Och för Piratpartiet är viktningen extra svår, då
det finns så litet statistiskt underlag. I förra EU-valet fanns inte
Piratpartiet, och i förra Riksdagsvalet hade man bara 0,7 procent.
Svårigheterna i denna statistiska anpassning gör att PP mycket väl kan klättra
sig upp ytterligare ca 0,5 ameliavänliga procent. Men osäkerheten är knappast
så stor att det mandat man hittills har försvinner!
  Så vi får följa noggrannare prognoser och siffror. (Och så får vi se hur
Amelias krysskampanj gått, vilket lär ta flera dagar att få veta.)

Ps. Kryssa Piratpartiets Amelia till Bryssel - www.ameliatillbryssel.se
Drag n’ drop—Get easy photo sharing with Windows Live™ Photos.

http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/photos.aspx-----