[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Ärkerasisten John W Campbell

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 23 Oct 2014 13:38:29 +0200

Rickard:
> Men snälla lilla Ahrvid... Vi talar här om Gernsbacks utgivargärning, inte
> vad han själv skrev.
  Hans utgivargärning var det aldrig mycket bevänt med. Hans Amazing konkursade
 efter ett par  år. Och när han startade  Wonder-titlarna sålde han dem efter
några år. Sedan utgav han Sexology och på 50-talet några  få nr av Science
Fiction+ (full med pryl-sf).
  Nej, det idén om att ö h t få för sig att utge en ren sf-blaska som givit
Hugo G en viss plats i historien.

> stora pinsamheten som gäller en av dina hjältar: John W Campbells
  Jag vill nog utse mina hjältar själv, och inte få dems krivna på näsan.

> Och det som är så obekvämt för sf-fans är att han använde sina legendariska
> tidskrifter
> för att uppmärksamma och förespråka allt detta.
  Nja, faktum är att inom sf-historiken menar de flesta att JWC:s inflytande
bara varade under 40-talet. Därefter anses han ha blivit irrelevant. Inte minst
för att han förespråkade en del dumheter.

>  Det var i hans tidskrifter och bland sf-läsare som scientologin växte fram
  Nej, dianetiken. Han publicerade en artikel av L Ron om dianetik. JWC var
perifert inblandad i denna lära i början, men släppte det sedan. Scientologin
växte fram utanför Astounding.

> Sf-historiker och annat löst sf-folk förteg detta under många decennier och
> låtsades
> som ingenting,
  Det står tvärtom i varenda sf-historik.

> Alltså den sortens falskhet och hyckleri som sf-nördar är världsmästare på.
  Snacka om att förutsätta vad som skall "bevisas".
  Börjar inte det där spåret på skivan bli utslitet?

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ