[SKRIVA] Re: Ärkerasisten John W Campbell

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 23 Oct 2014 12:00:43 +0200

---- On Thu, 23 Oct 2014 11:48:17 +0200 Ahrvid  wrote ----
> Gernsback stod inte för rymdopera, utan mer för tekniska
> utopier med mycket skruvar och muttrar. Rymdoperan kom
> något senare, under 30-talet, med författare som EE "Doc"
> Smith, Edmond Hamilton och andra (som iofs kunde
> publiceras i Gernsbacks blaskor).

Det var huvudsakligen Gernsback som förbarnsligade genren med
strålpistolspangpang, BugEyedMonsters och rymdstrider, alltså space opera. Du
hittar ingen sf-historiker som påstår något annat (även om de inte använder
ordvalet "förbarnsliga").

>Vad gäller "raser" bör vi dock minnas att han var nästan samtida med t ex
>Lovecraft.

Jag garanterar dig att ingen vettig och respektabel människa så sent som på
1960-talet förespråkade fördelarna med slaveri på rasmässig grund. Detta utöver
att förespråka rassegregation, förstås.

> Vi får också komma ihåg att ibland hävde Campbell ur sig
> saker för att provocera. Hans ledarspalter i
> Astounding/analog var välkända för det. Jag tror inte han
> var för slaveri, faktiskt.

Diskutera inte som en komplett idiot, min bäste Ahrvid. Sådana kommentarer är
inte värdiga varken dig eller denna lista (där idiotdiskussioner förvisso är
snarare regel än undantag).

/ Rickard

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).