[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: Tips: Minnes/struktureringsstödsverktyg

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 16 Sep 2008 16:46:38 +0200

Den 2008-09-16 skrev Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>:
> Programspråk är väl en modernare variant av "programmeringsspråk". De
> är i alla fall synonyma på wikipedia.
>
> "Appletspråk" har jag inte hört förut. Däremot Applet -- det är en
> klass i programmeringsspråket Javas klassbibliotek, eller i mer
> vardagsspråk ett java-program på en hemsida (som "ärver" från
> Applet-klassen för övrigt).
>
> JavaScript (som inte är samma som Java, programspråket) brukar dock
> sägas vara ett så kallat "scriptspråk" bland annat eftersom det har
> lite "lösare tyglar" än traditionella
> programmeringsspråk/programspråk.
Ja, du har rätt i att det är lite mer klass i Java, det är absolut ett
finare språk. JavaScript däremot, som är scriptversionen av Java, har
som du säger lite lösare tyglar. Det kan jämföra med att
underklassfamiljer har lite lösare tyglar på sina barn, och man ser ju
hur det går för de barnen...

>Bland annat förekommer inte statisk
> typning i JavaScript. Jag skulle dock som programmerare fortfarande
> hävda att det är ett programmeringsspråk/programspråk i strikt
> betydelse att det kan exekvera algoritmer på en dator. Det är också
> Turing Komplett vilket är den formella definitionen på ett
> programmeringsspråk.
Att ett språk är Turingkomplett är definitionen på ett
programmeringsspråk. Men nu pratade vi PROGRAMspråk vs scriptspråk.
Scriptspråk är något man använder i Lunix-skalet för att styra sina
script. Sedan kom Apple runt 1997 och uppfann appletspråk. (Som de
självklart skulle döpa efter sin symbol, äpplet, fast de tog bort
prickarna så att det skulle gå att skriva med ASCII-tecken) Det är
alltså det vi använder idag i våra nätläsare.

> Så, nu hoppas jag det är utrett :)
Detsamma!

--
Göran II