[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Tips: Minnes/struktureringsstödsverktyg

  • From: "Olof Bjarnason" <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 15 Sep 2008 19:12:15 +0200

Den den 15 september 2008 17:14 skrev Anders Lindberg
<anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx>:

> Intressant.
>
> Men det är väl mer än en HTML-fil. Det är väl något slags program?

Nja det är en blandning mellan "statisk, traditionell"-hemsida (vanlig
"död" html-fil) och modernare JavaScript, som kan modifiera själva
strukturen/innehållet i HTML-filen. Först i minnet (när man
tittar/ändrar) och sedan på disk (när man klickar spara och
godkänner).

Det är grymt imponerande rent tekniskt -- men också mycket användbart
har jag känslan av. Har bara använt det någon vecka ännu men det känns
riktigt smidigt.. Ända problemet är när man vill "skala upp" till
flera användare samtidigt -- TiddlyWiki i sig själv stödjer endast en
användare! Annars kan man spara över varandras ändringar, t.ex. om man
lägger filen på en nätverksdisk eller så.