[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: Tips: Minnes/struktureringsstödsverktyg

  • From: "Olof Bjarnason" <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 16 Sep 2008 17:05:01 +0200

Den den 16 september 2008 16:46 skrev Göran Ivarsson <ivarsson.g@xxxxxxxxx>:

> Ja, du har rätt i att det är lite mer klass i Java, det är absolut ett
> finare språk. JavaScript däremot, som är scriptversionen av Java, har
> som du säger lite lösare tyglar. Det kan jämföra med att
> underklassfamiljer har lite lösare tyglar på sina barn, och man ser ju
> hur det går för de barnen...

haha!!

> Att ett språk är Turingkomplett är definitionen på ett
> programmeringsspråk. Men nu pratade vi PROGRAMspråk vs scriptspråk.
> Scriptspråk är något man använder i Lunix-skalet för att styra sina
> script. Sedan kom Apple runt 1997 och uppfann appletspråk. (Som de
> självklart skulle döpa efter sin symbol, äpplet, fast de tog bort
> prickarna så att det skulle gå att skriva med ASCII-tecken) Det är
> alltså det vi använder idag i våra nätläsare.

Programspråk=programmeringsspråk. För mig och för wikipedia (och det
är inte jag som skrivit artikeln i wikipedia!).

"Appletspråk" vet jag fortfarande inte vad du menar med ... men
applets kom på 90-talet i och med Java. Kan det vara detta du menar?
Applets alltså program skrivna i Java för hemsidor? För övrigt var det
Sun som skapade Java och inte Apple.

Att Äpple inte går att skriva med amerikanska ASCII-tecken har väl
inte så stor betydelse för det _Amerikanska_ företaget Apple? Apple
stavas inte "Äpple" på amerikanska så vitt jag vet :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Programspr%C3%A5k