[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 16 Sep 2011 19:28:41 +0000

> Date: Fri, 16 Sep 2011 10:02:53 +0200
> Subject: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re:
> [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov
> From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx

> Definitionsmässigt har hon öht inte rätt. Jämlikhet har ingenting med lika
> fördelning av resurser eller utjämning av skillnader att göra. Hon förväxlar
> det med välfärd, kommunism, jämställdhet och en mängd andra begrepp.
Jasså, verkligen?! Inte enligt NAtionalencyklopedin iaf. :
" jämlikhet, alla individers lika värde. Ipolitiska sammanhang avser termen
ibland ävenindividernas lika inflytande och lika socialaförhållanden."
Och apropå ordet jämställdhet skriver NA::
Det svenska ordet jämställdhet i den nu aktuella betydelsen etablerades i
samband med att frågan om lagstiftning mot könsdiskriminering initierades
politiskt i början av 1970-talet. År 1979 antogs Sveriges första
jämställdhetslag (se vidare jämställdhetslagen).
Innan dess talade man om "jämlikhet" mellan könen men man bytte till
jämställdhet för att inte reta de som inte villeatt män och kvinnor skulle bli
för lika (t ex ha samma kläder). Ett skräckscenario för vissa.