[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Mänsklighetens tio viktigaste uppfinningar

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 2 Jun 2013 20:39:09 +0200

Den 2 juni 2013 20:26 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Det finns en ritning av hans ångpump här:
> http://nodulo.org/ec/2005/n039p24.htm
>   Det är en massa behållare med rör emellan, med vatten och ånga
> som strömmar. Ingen kolv. Maskinen sög upp vatten via en
> vakuumeffekt, inget mer. Hur mycket den användes vet jag inte, men
> den fungerade säkert.  Det är en spansk site och med
> auto-översättning kanske man kan lära sig mer.

Bra, tack, jag har letat efter en sådan skiss men inte funnit det. Här
är sidan i google translate:

http://translate.google.se/translate?sl=es&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fnodulo.org%2Fec%2F2005%2Fn039p24.htm

Faktum är att när man skrollar nedåt, jämförs hans maskin med just
Newcomens (här kallad Saverys -- Newcomen utarbetade sin ångmaskin
starkt inspirerad av en Thomas Savery --
http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Savery -- och vem som verkligen
var upphovsmannen varierar efter bedömningen i källorna). Att
spanjoren Beaumont var en mycket intressant renässansmänniska långt
utanför sin ångpump verkar i alla fall uppenbart.