[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Mänsklighetens tio viktigaste uppfinningar

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 2 Jun 2013 19:08:33 +0200

Den 2 juni 2013 16:08 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Jag tar inte med idéfält, viktiga teoribyggen. Uppfinnandet av saker
> som demokrati, den vetenskapliga metoden, relativitetsteori m m
> ingår inte, men det är självklart att avancerade idébyggen ofta varit
> helt avgörande grund för att åstadkomma de praktiska framstegen.
> Det bör has i åtanke. Jag tar inte med förhistoriska uppfinningar, typ
> eld, göra kläder av skinn och fibrer, stenverktyg, osv.

Bra lista. Det jag saknade var vetenskapligt baserad medicin och
kirurgi, men det är å andra sidan historiskt diffusa områden som man
inte enkelt avgränsar. (Stenålderns trepaneringar, som exempel, var
inte vetenskapliga i modern bemärkelse och de "teoretiska"
motiveringarna var övernaturliga, men hjälpte antagligen många
patienter med att lätta trycket för hjärntumörer och hjärnblödningar.)

> 7. Kraftmaskiner
> Sedan urminnestider har man använt djur, vind och vatten för att
> driva saker. Men det man kan få ut är relativt blygsamt. Kring skiftet
> 16/1700 kom Newcomen med sin första primitiva ångmaskin, med
> en verkningsgrad på blott 0,5% - dock välkommen för gruvorna, där
> man behövde pumpa upp inströmmande vatten. Genom att
> kondensera ångan utanför cylindern förbättrade Watts ångmaskinen
> rejält.

Jag är inte särskilt intresserad av teknikhistoria, men för några
veckor sedan kollade jag översiktligt upp ångmaskinens historia (för
att se om och i så fall i vilken utsträckning pionjärerna var
inspirerade av antikens uppfinnare Heron, fann dock ingen sådan direkt
koppling). Däremot hittade jag en Jerónimo de Ayanz y Beaumont
(1553-1613), som tycks ha varit den första som byggde en fungerande
ångmaskin som uförde nyttigt arbete. 1606 byggde han en ångdriven pump
som godkändes för patent, och som användes för att dränera gruvor i
Guadalcanal, Spanien. Detta var många år före Newcomen, men denne
spanjor är nästan helt bortglömd.