[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Mänsklighetens tio viktigaste uppfinningar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 2 Jun 2013 20:26:39 +0200

Rickard:
> Det finns många lösa påståenden om Beaumont på nätet, och den slutsats
> man kan dra utan att ha tillgång till källmaterial är att han gjorde
> en mycket viktig uppfinning i ångmaskinens (för)historia. Herons
> "ångmaskiner" var leksaker som inte kunde utföra något nyttigt arbete,
> vilket däremot Beaumonts pumpanordning uppenbarligen gjorde. ...
> Vilka beskrivningar och
> skisser finns det av Beaumonts ångdrivna pumpmaskin? Användes den
> verkligen i praktiken, eftersom det kan vara en myt? Hur bra fungerade
> den i så fall, i praktiken? Först med detta bakom sig kan man dra en
> [...]
  Det finns en ritning av hans ångpump här:

http://nodulo.org/ec/2005/n039p24.htm
  Det är en massa behållare med rör emellan, med vatten och ånga som strömmar.
Ingen kolv. Maskinen sög upp vatten via en vakuumeffekt, inget mer. Hur mycket
den användes vet jag inte, men den fungerade säkert.  Det är en spansk site och
med auto-översättning kanske man kan lära sig mer.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /