[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Missledning i sf-träsket?

  • From: "Bruce Harris" <nitro2k01@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 14 May 2007 17:38:34 +0200

On 5/14/07, Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxxx> wrote:
> så finns det inget du kan göra åt det
   Nå, jag kan kritisera det iaf. Och kritiken träffar rätt, att döma av
reaktioner.
Hur definierar du "träffa rätt", exakt? Om du menar att träffa rätt
betyder att dina chanser att bli listad där har ökat så menar jag att
så inte är fallet. Om du menar något annat med "träffare rätt" får du
gärna förklara vad.

> Och min diskussion ang. kommunikation vs trafik syftar inte till att
> jämföra listan med sidor på nätet med enkelriktad kommunikation
   SKRIVA:s infosite är uttryckligen envägs. Jag har deklarerat att det
inte går att posta kommentarer (och jag stänger av kommentarsfunktioner i
den mån jag ser dem). Så det är ingen skillnad.
   Och, som sagt, "trafik" anges inte som kriterium i Nollkoll-sitens
programdeklaration.
Nu var det dock inte info-sidan jag talade om just i detta stycke, utan listan.
Jag ser sidan mer som en reklampelare för listan, varför det torde
vara av intresse att det finns kvalitet både i listan och på sidan,
för någon som ska länka dit.
Se Anglemarks kommentar (nr 2 från toppen på
<http://koll.fandom.se/?p=1#comments>) Denna har jj senare beskrivit
som en av anledningarna varför han har utelämnat
skriva.bravewriting.com.

> /modereringen/ är sedan länge över.
   Försöker någon bryta mot fundamentalia, en grundlag, sker det bara en
gång: sista gången.
Det kan man ju tycka. Min fråga kvarstår dock. Skulle du i Voltaires
anda hs gått så långt som att försöka flytta listan om någon annan än
du själv hade blivit satt på moderering? Och speciellt intressant är
denna fråga: Hade du gått så långt om den som hade blivit modererad
hade varit på andra sidan i diskussionen om röstfusk?
Jag kan ju bara spekulera, även om jag har mina klara misstankar. Ett
rakt svar skulle dock vara intressant att höra.

> Det handlar dessutom inte om en andra flytt, utan bara en korrigering
> av den Engholmska verklighetsbilden
   Den "verklighetsbilden" är helt i fas med verkligheten. Det verkar inte
din vara, dock.
Faktum är att SKRIVA's medlemmar numera till den absolut största delen
utför sina diskussioner via lysator-listan snarare än
freelists-listan. Sen kan du komma och påstå att det inte är det
riktiga SKRIVA, men detta är egentligen bara tom semantik.
Om man Engholmskt semantiskt korrekt ska beskriva förloppet så blir
det något i stil med.
*) SKRIVA flyttar till freelists
*) En ny lista också av en händelse döpt till SKRIVA startas på lysator
*) Den nya listan på lysator råkar ha samma adress och i övrigt andra
detaljer som den gamla SKRIVA-listan en gång hade.
*) Trots att listan på lysator inte är den riktiga listan så pågår det
ständigt diskussioner kring fantastik och närliggande ämnen där.
*) Trots att listan på freelists är den riktiga listan, pågår där
knappt några aktiva diskussioner av andra än Ahrvid och två personer
till. (Göran och Birgitta)

> Och medlemmarna har klart och tydligt valt parti.
   Inte. Bara några få som lämnade SKRIVA vid flytten, och nya har
tillkommit i gengäld.
Att bara några få lämnade den nya listan är visserligen sant, men inte
särskilt relevant. Dessa medlemmar kanske inte lyckades lista ut hur
man avskrev sig från listan eller så stannade de kvar för att snoka om
något intressant skulle hända. Men det är för dessa personer inte den
primära listan för diskussioner.

Vad gäller nya medlemmar noterar jag följande:
*) Göran och Birgitta. Eftersom du inte tänker erkänna dessa som
låtsasmedlemmar denna gång heller så räknar jag de till äventyrs som
aktiva medlemmar.
*) Tre personer som du lyckades ragga upp (Betongpoesi, någon från SR
och en person till vad jag minns) som kort efter att de hade skrivit
upp sig lämnade listan.

Så, två nya personer. Kanhända har jag missat någon, isåfall så du
gärna säga till.

> Tidern förändras, allt är inte konstant. Många föredrar idag att läsa
> bloggar, ett fenomen som inte fanns när du började sprida dina texter.
   Då får dessa väl läsa blogar då. Så skriver jag mina maillistinlägg.
Ja, så får det bli!

Du kanske för övrigt märker att jag skickar detta till
freelists-listan nu. Jag vill inte längre förorena SKRIVA på lysator
med denna diskussion, och dessutom kan dessa diskussioner vara nyttiga
att referera till för ev framtida medlemmar.

Love. /Bruce Harris

--
-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----
Low Bitrate Netlabel: <http://f-label.tojt.net/>