[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Jonas Bronck och den nya världen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 18 Nov 2013 01:30:23 +0100

Arvid Enholm:
> Richard:
>   Du kanske kunde skriva en alternate history som behandlar Nya Sverige!
> Du har redan gjort researchen (och det man inte vet fyller man på med
> fantasin).

Alternate history är inte riktigt min grej, och inte ens längre att skriva
skönlitteratur överhuvudtaget. När man sysslar med historia i olika former
finns det så otroligt många betydelsefulla, märkliga, intressanta och
direkt bisarra historier att leta fram och berätta, utan att man behöver
hitta på någonting. Men då måste man också förstå att man hittat en bra
historia, och kunna berätta den på ett levande och intressant sätt -- och
där har jag bra hjälp av alla skönlitterära erfarenheter i ryggsäcken.