[SKRIVA] Re: Steampunk i SVT:s "Sverige"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 18 Nov 2013 09:04:07 +0100

Pia L:
  Det var ett tidigare reportage från steampunkfestivalen (i lokal-TV, senare i
"I Sverige idag"). Det var nog litet fler.100-200 pers?

  Och det är en smula naivt. Kvinnorna under tiden för steampunkidealet hade
liksom stela, åtsnörpande krinoliner och liknande (ö h t var de sociala
konventionerna tämligen begränsande för kvinnor, för att inte tala om att de
saknade talan, rösträtt och sågs som omyndiga). Det var i allmänhet en mycket
stel, koldammig tid (om än, måste framhållas, *bättre* än tidigare eror -
industrialismen ledde trots allt till div framsteg, bättre ekonomi etc).
  Jag tycker själv att just tekniken är intressant. Ånga, tidig elektronik
(telegrafer etc), luftskepp, babbagemaskiner  - kul grejor!

  Det här om att inte kunna spela sades ofta om många i den s k proggmusiken på
70-talet. Jag tror banne mig att det fanns proggrupper som de facto satt och
bangade på köksattiraljer... Mikael Wiehe höll i en intervju med om de
musikaliska svagheterna hos mycket progg. Men hans eget band, Hoola Bandoola,
kunde förvisso spela, exempelvis Nationalteatern var också musikaliskt duktiga;
Benny Andersson sade i en TV-intervju att de två grupperna lyssnade han själv
på under ABBA-tiden, och Hoola och National lyssnade nog också i hemlighet på
ABBA.
  Ulf Dageby (Nationalteatern) är i årets upplaga av "Så mycket bättre".
Framstår som en mysgubbe. Undrar om någon i TV-programmet gör en cover på hans
"Doing the omoralisk schlagerfestival"... (det vore skoj, om än man kan vara
kritisk till budskapet).
  Steampunk kallas så för att det på 80-talet dök upp den litterära rörelsen
cyberpunk (Gibson, Sterling m fl) och det är i grunden en litterär strömning,
alltså inte från musiken (men Cyberpunk kallades nog så pga att det tidigare
dök upp punk inom musiken).
  I grunden är dock steampunk ett utskott av s k alternate history som funnits
länge. Redan på 1800-talet skrevs historier typ "Tänk om Napoleon vunnit vid
Waterloo". Det har funnits steampunk-historier långt innan det etablerades som
genrebeteckning, t ex Harry Harrysons "Transatlantic Tunnel" och Sam J
Lundwalls "Mörkrets furste" (som nog är hans bästa roman, tycker jag - borde
återutges nu när steampunk blivit poppis!).

  Har inte set den, men det låter som mycket steampunk. Det här med trådlös
energi låter lånat från Nikolai Tesla...

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /