[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Jonas Bronck och den nya världen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 15 Nov 2013 14:01:46 +0100

OK. Jag läste artikeln. Intressant. Men jag kände förstås redan till bakgrunden
till Bronx, att det kom från Jonas Bronck. Det här om New Yorks vapen är
tydligen kontroversiellt (kanske blev det fel i artikeln, men källor verkar
motstridiga och du erkänner iaf möjligheten för fel vad gäller detta).
  Det slår mig att någon borde skriva den Stora Nya Sverige
Alternativhistorien! Bronx var aldrig en del av kolonin Nya Sverige, som låg i
ett område kring Delaware. Men tänk om Sverige på 1600-talet hade satsat mer på
Nya Sverige? Kolonin verkar ha skötts med vänsterhanden. Det kom ett
förrådsskepp kanske vartannat år. Kolonin fick dåligt med stöd och blev
sedemera ett lätt byte för holländarna. Svenskarna var bra på skeppsbyggnad och
relativt stor sjöfartsnation (om än holländarna iofs var bättre). Jag får
intrycket att det hade krävts relativt litet extra insats för att få Nya
Sverige att överleva. Vad hade det betytt för historien för Nordamerika? Ingen
svensk (eller annan) författare har mig veterligt skrivit en alternate history
om detta.

--Ahrvid

Ps. Vision Höglandet, är det en småländsk soffmagasin, liksom för att skryta
litet om regionen? (Inget fel på sådana blaskor, iofs. Jag kände bara inte till
den tidigare.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /