[SKRIVA] RE: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] om växthuseffekt-insändaren

  • From: Torbjörn Wester <torbjorn_wester@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 28 Oct 2009 19:06:00 +0100

From: ahrvid@xxxxxxxxxxx
To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] om växthuseffekt-insändaren
Date: Wed, 28 Oct 2009 19:02:14 +0100

From: dr.jagerbrand@xxxxxxxxx
> ursäkta mig men jag undrar varför sånt här postas på skriva listan?
> Vilken anknytning finns till vår intressegrupp förutan att en person skrivit
> en sak?

  OK, jag skall försöka svara, hoppeligen utan att uppröra dig eller andra.

  SKRIVA är till för skrivande (främst inom fantastik), men anknytna ämnen är
välkomna, naturligtvis sf/fantasy/skräck i allmänhet, kultur, böcker,
vetenskap/teknik, osv. Dock är det så att listan är och förblir OMODERERAD. Man
kan posta vad som helst. Jag tror på anarkistisk självreglering. Det som inte
är intressant för andra kommer ingen att svara på, så det dör ut. Det funkar
ganska bra, även om det ibland kan dyka upp "flame wars" (de dör efter ett tag).
+1

  Så till frågan om postning av en text om kritik av växthusdebatten. Jag kan
faktiskt se en viss koppling till listintresseområden! Det handlar om
vetenskap, och naturfenomen som löpt amok har alltid varit ett populärt tema
hos sf-författare. Folk som JG Ballard, John Christopher, John Wyndham, John
Brunner, Brian Aldiss, Charles Eric Maine, PC Jersild och många, många andra
har skrivit otaliga romaner om hur jorden går under av hetta, nedisning,
stigande hav, att växterna dör eller gör uppror, att atmosfären försvinner, att
vi träffas av en komet, osv.
+1

  Så visst kan det finnas en i alla fall sf-koppling. Det är också så att jag
själv också vid tillfällen postat glödande texter om iskall klimatdebatt. Den
som inte är intresserad kan enkelt hoppa över det. (Men jag besvarade inte
eller kommenterade det nu aktuella inlägget.)

 +1

> Dessutom finns ingen chans att ifrågasätta eller debattera innehållet

> i denna "insändare".

  Du är om du vill fullt välkommen att besvara, ifrågasätta, debattera osv det
aktuella klimatinlägget på SKRIVA. Så du får om du vill. Ämnet må vara något
marginellt, men i alla fall.

  Och den som inte är intresserad kan ju hoppa över inlägg som i rubriken säger
något om "klimat", "växthus" osv.

 +1

Låt mig säga något om katastrofböcker inom science fiction. De har varit en
tradition sedan åtminstone 1800-talet. HG Wells skrev ofta om mänsklighetens
undergång (vanligen i krig). Den hyllade avantgardisten JG Ballard har låtit
jorden gå under av torka, översvämning, av extrema stormar, och av att naturen
omvandlas till kristall. John Wyndham, Brian Aldiss, John Brunner och John
Christopher inte minst har varit flitiga inom området (Christopher har nog
skrivit allra flest naturfenomenskatastrofromaner!).

  Många av katastrofförfattarna har varit britter, och man talar gärna om "the
cosy catastrophy" (den mysiga katastrofen) som något av en brittisk
specialitet. Det blir gärna litet småmysigt när jorden går under the British
Way. Visserligen faller världen ihop, men man har alltid en stiff upper lip och
the afternoon tea. Eller om nu mysigheten syftar på att böckerna är mysiga att
läsa.

  Att jorden går under pga klimatet är standard inom fantastiken - allra
vanligast är kanske böcker om en ny istid. Det förvånar mig litet att inte t ex
svenska författare skrivit skönlitterärt om jordundergång pga övervärme. Jag
kan inte påminna mig någon. (Jersilds Efter floden handlar om översvämning.)
Det ämnet är ju så irriterande populärt i media.

  Som alla vet är jag kritiker av globala uppvärmningshypotesen. Den som
googlar litet kan hitta flera inlägg här och där av mig, med kritik. Har också
stått på SKRIVA. Som tur är - ur min synvinkel - syns klimatskepsisen i nuläget
växa till sig, bl a för att vi det senaste decenniet snarare sett en
*sjunkande* temperaturttrend. (Jag skall inte utveckla ämnet mer, men
intresserade kan besöka t ex www.theclimatescam.se eller www.moderna-myter.se .)

  Kanske kan vi ha en novelltävling på temat "naturfenomen" med syftning på
värme, istid, extrema jordbävningar eller vad man nu önskar?

 +1
Mvh.Torbjörn
Hitta hetaste singlarna på MSN Dejting!
http://dejting.se.msn.com/channel/index.aspx?trackingid=1002952