[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Bakgrunden till Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 13 May 2013 11:21:08 +0200

Jag skrev:
> Hübinette är en pinsamhet för Stieg Larsson och Expo -- inte för att
> Stieg och han skulle ha haft något sexuellt tillsammans, utan för att
> Hübinette är en kriminell knäppskalle och våldsverkare, som påstår att
> det var han som grundade Expo. Han har också verkat som forskare, men
> fått rykte om sig att vara oseriös och slarvig med källkritiken. Det
> kan mycket väl hända att det egentligen är den saken man ville skyla
> när man gick till storms mot Kurdo Baksi för en helt annan sak.

Jag trodde att Hübinette numera var avpolletterad från den offentliga
debatten, men jag ser nu att han så sent som i januari 2013 valsade
runt i pressen och intervjuades som om han skulle vara en seriös
forskare och opinionsbildare:
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/vad-spelar-hudfargen-for-roll

Nåväl, det är väl samma syndrom som med VoF och Eva Lundgren; så länge
man står på "rätt" sida kan man göra bort sig i parti och minut utan
att det inverkar nämnvärt på ens rykte. Efter avslöjandet i Dokument
Inifrån 2005 försvarades Eva Lundgren med näbbar och klor av Sveriges
samlade feministkår och hon kunde fortsätta som opinionsbildare
tämligen ostört, och som professor ända tills förra året. Svenskt
hyckleri i sin prydno.