[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Bakgrunden till Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 13 May 2013 00:26:12 +0200

Rickard:
> Stieg Larsson gjorde en värdefull insats med att skapa Expo, men han
> var också på många sätt en mycket naiv och förvillad människa.
> Genusprofessorn och radikalfeministen Eva Lundgren -- som bl.a.
> lanserade teorin om att det finns utbredda satanistiska pedofilnätverk
> i samhällstopparna, som begår massmord på foster och spädbarn -- var
> en av hans goda vänner, och han citerar friskt ur hennes alarmistiska
> rapport "Slagen dam" i "Män som hatar kvinnor" (2006); och detta var
> ett år _efter_ att Lundgrens pseudoforskning och fantasisiffror i
> [...]
  Eva L:s teorier blev som sagt grundligt desavouerade.
  Såsom jag kanske nämnt kände jag Stieg Larsson nåpgorlunda väl. Under en
period av fyra år sågs vi varje vecka på SFSF på Pontonjärgatan 45. Såg hans
sambo Eva G också.
  De främsta mordffren i Sverige är inte unga kvinnor utan unga män. De dödas
på gatan i köer till klubbar. Tragiskt.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
 www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)