[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Om ett pubmöte

  • From: Rickard Berghorn <berattelsen.om.allting@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 28 Oct 2012 18:51:15 +0100

2012/10/28 pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:
> Jag minns det där mail-bråket där en diskussion urartade till stor del
> pgamissuppfattningar om vad ett ord egentligen skulle betyda i
> sammanhanget.Kan subkultur likställas med kultur har jag för mig var en av
> frågeställningarna somstöttes och blöttes.

Jag kan vara tydlig om att det inte var någon missuppfattning
överhuvudtaget. En person anspelade på romer och misstänkte att de i
sin "subkultur" skulle ha en tradition av att stympa spädbarn (skära
av deras händer/fingrar) bara för att ha större framgång när de tiggde
med sina handikappade barn i händerna. Detta var i en diskussion om de
apatiska flyktingbarnen påstods vara förgiftade (vilket sedan visade
sig vara grundlöst). Dessa apatiska barn var huvudsakligen romer,
vilket var allmänt känd även om det inte nämndes i denna specifika
diskussion.

Detta var allra minst klumpigt uttryckt, och det enda jag gjorde var
att ställa mig mycket frågande till personens sammankoppling av romer
+ tiggeri + stympade spädbarn och apatiska flyktingbarn, och anhöll om
att hon skulle förklara vad hon verkligen menade.

Det var här Bellis omgående började ställa till ett helsicke. Han
insåg säkert mycket väl att min fråga efter förtydligande var helt
berättigad, men alltid en opportunistisk fähund valde han att blunda
för sakligheterna och istället framställa det som att jag helt
grundlöst hade varit fruktansvärt oförskämd mot en stackars kvinna.
Hans personliga vänner ur sf-fandom som Johan Anglemark och Hans
Persson (som också varit mina medarbetare) följde efter honom som en
svans, och plötsligt fick hela listan intryck av att jag verkligen
hade gjort något fruktansvärt -- trots att få på listan ens följt vad
diskussionen verkligen handlade om. Det är så hets och manipulation
fungerar; spela ohämmat på känslor och fördomar, och förvräng friskt,
eftersom få personer bryr sig om att kolla upp fakta i målet.

Detta var långt ifrån första gången som Bellis försökta hetsa mot mig,
men det var den gången jag fick nog -- och insåg att alltför många
personer som utgav sig för att vara mina vänner, långt ifrån var det.
Minotaurens mailinglista är numera låst men finns fortfarande
arkiverad på nätet, så om någon skulle misstro min beskrivning av
historien kan jag enkelt bevisa att det jag skrivit stämmer.

Vh, Rickard