[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Om ett pubmöte

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 28 Oct 2012 14:52:25 +0000

Rickard Berghorn, redaktör för och grundare av tidskriften Minotauren och Aleph
förlag:

> Vid denna tid -- julen 2005 -- hände något som _jag_ inte är stolt
> över, men på ett ärligt och uppriktigt sätt. Främsta anledningen till
> att jag gav honom en snyting var att Bellis ställt till ett helvete
> för mig på Minotaurens mailinglista, genom att hetsa sina vänner från
> sf-fandom och en stor del av mina medarbetare mot mig, bara för en ren
> struntsak där Bellis inte ens hade sakligt rätt.
Jag minns det där mail-bråket där en diskussion urartade till stor del
pgamissuppfattningar om vad ett ord egentligen skulle betyda i sammanhanget.Kan
subkultur likställas med kultur har jag för mig var en av frågeställningarna
somstöttes och blöttes.Jag fegade ur och deltog inte alls i diskussionen. Det
var skrämmande att se hurdebatten eskalerade till rena personangrepp. Vilket på
ett sätt kändes obegripligteftersom man var med på listan enbart för att man
delade intresset för fantastik i allmänhet och tidskriften Minotauren i
synnerhet. Om det varit ett debattforum för t exrasister och antirasister hade
jag haft större förståelse för att inläggen skulle bli allt mer upprörda. Fast
å andra sidan hade jag redan bestämt mig för attaldrig själv skriva något som
kunde uppfattas som kontroversiellt på en mailinglista mer.Jag hade nämligen
blivit helt nergjord på en annan lista vid några tillfällen och detUTAN att jag
ens insett att det jag skrivit kunde uppfattas som kontroversiellt på något
sätt.Exempel: Någon på denna andra lista som f.ö. handlade om böcker och inget
annat frågadevad J M Coetzes då ganska nya roman Onåd handlade om egentligen.
Jag skrev ettsnabbt svar eftersom jag läst boken, och jag tänkte mig inte så
noga för hur jagformulerade mig utan använde ordet "gubbsjuk" i min beskrivning
av huvudpersonen som ju faktiskt var en äldre manlig lärare som förlorar sitt
jobb för att han haft en sexuell relation med en yngre kvinnlig elev. Detta
retade en manlig användare av listansom upprört svarade att ordet "gubbsjuk"
inte borde användas överhuvudtaget eftersomen man som har sexuell förmåga inte
borde anses som sjuk utan tvärtom ovanligt frisk (!!!!)Och att jag egentligen
borde kallas "dumsjuk" som inte förstod romanens storhet.Så jag hade ju redan
sett vilka hätska svar och personangrepp som kunde komma heltplötsligt och utan
någon egentlig anledning. Som en skriftlig variant av krogbråken när en
överförfriskad person inbillar sig vara utsatt för någon oförlåtlig
oförskämdhet som kanske bara var en missuppfattning.Eller någon som är arg och
vill bråka om något vad som helst och gör allt för att triggaigång något
utanför diskoteket/krogen. Eller överfört på en mailinglista när man slår ner
påen formulering och medvetet "missförstår" vad den som skrivit egentligen
menar med det.åtminstone trodde ju jag  t ex en gång att det skulle vara
tämligen självklart vad som menasmed att en romanfigur är "gubbsjuk"- och jag
tror JM Coetze skulle hålla med, åtminstone tolkade jag hans bok så, dvs att
denna handling(=sex med elev) av huvudpersonen inte var något särskilt bra.Jag
skrev om en fiktiv person, det var inget angrepp på någon verklig man på något
sätt.