[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Fantastiktidskrifter (var: Om ett pubmöte)

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 28 Oct 2012 17:57:53 +0000

> From: ahrvid@xxxxxxxxxxx
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
> Subject: [SKRIVA] Fantastiktidskrifter (var: Om ett pubmöte)
> Date: Sun, 28 Oct 2012 16:57:17 +0100
>
> jag vill notera att det det faktiskt kunde vara en bra idé med återstart av
> Minotauren. Jag har aldrig varit stor skräckfan, men Minotauren hade annat
> också.
>   Saken är den att det just nu finns en enorm brist på fantastiktidskrifter.
> SF-Forum kommer väl ibland, men det känns mer internt för SFSF. Och vi har
> [...]
Det tråkiga är ju att finansieringen ofta också är obefintlig. Om man nu tänker
sig en papperstidning av någorlunda kvalitet(menar snyggt tryckt och snygga
bilder)De stora förlagen som ger ut tidningar, lyckas i detta nu glömma vad de
heter Åkerlunds exempelvis??? i vilket fall som helstställer de sig ganska
kallsinniga till nya tidningsidéer. Att finansiera allt själv är ju en
möjlighet naturligtvis och det var väl det R. Berghorn gjorde.Den nya tidningen
Skriva finansierades också av några entusiaster och den finns ju faktiskt
fortfarande.Det lustiga (i betydelsen konstiga, kanske dialektal betydelse??)
är att det fanns minst tre (3) papperstidningar om traktorer!!!!! förra året
iaf. Det är möjligt att en av traktortidningarna lades ner nu nyligen samtidigt
som tidningen Nostalgia som ocksåhandlar mest om bilar. Just det, förlaget som
ger ut de här nördmagasinen heter Albinsson och Sjöberg och de var inte
intresserade avatt ge ut en tidning om genréböcker. Tydligen ses det som mer
smalt än traktorer. Själv förstår jag inte hur man kan göra ens en tidningom
enbart traktorer.