[SKRIVA] [SKRIVA] Några novellskrivartips (återpostn)

  • From: "Kim Johansson" <kadavro@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 25 Jun 2008 23:27:17 +0200

Hej,
Ny medlem som slänger sig rakt in i leken :)

> Så, om vi tillsammans kan komma på konflikter utifrån "ändra riktning
> på orkan" (eller någon annan idé tagen ur luften!) så jag kan fatta
> detta lite bättre, vore jag tacksam! :)
>
> Är till exempel följande en "äkta konflikt" i Ahrids mening?
>
> - Om person A har tillgång till teknologin att ändra riktning på
> orkaner, är en konflikt att han både vill sälja teknologin dyrt men
> samtidigt inte bli känd (för då svävar han onekligen i livsfara! många
> som blir ganska förbannade på något sådant kan man tänka). Något slags
> "inre konflikt" känns det mer som, än konflikt mellan olika personer..

> [...]

Så länge man bara styr om orkanen så måste den ju ta vägen någonstans. Så om
man kan rädda en region från att drabbas, kan man göra det utan att offra
någon annan region. Är den tänkta offerregionen fattig och den man räddar
rik?

Eller följande scenario.  Tekniken fungerar väl och alla har tillgång till
den och använder den för att slippa förluster i liv och material. Dock leder
användningen till att ett superoväder byggs upp. Kanske genom att två
orkaner skickas mot samma område.

Men nu gick mina tankar in på en mer mänsklig konflikt. Nordamerikas östkust
drabbas av en orkan samtidigt som någon del av europa drabbas av en annan
och dessa skickas mot varandra ute på atlanten varpå superorkanen bildas.
Den måste ta endera vägen då systemet inte längre kan hantera den. Öst mot
väst, vem får ta smällen!

/Kim