[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Några novellskrivartips (återpostn)

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 26 Jun 2008 13:04:14 +0200 (CEST)

Från: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
>Säkert -- jag tog bara någon idé som jag nyligen fått i huvudet att
>utgå ifrån ... min egentliga fråga gällde alltså att förstå hur man
>kommer på problem/konflikter utgående från idén. Jag försöker helt
>enkelt resonera mig fram till hur man kommer fram till konflikter
>utifrån en sådan idé. Jag hade nämligen svårast att följa detta parti
>i Ahrids mail.
  Ahrvid. Nå, knäckenöten är inte hur man når fram till konflikten, utan
snarare hur man når fram till intrigen.
  Konflikter eller problem är ganska lätta att finna på. Någon vill något, men
hindras av detta - det är en konflikt. I t ex deckare är konflikten/problemet
alltid ett brott som måste lösas. Det är bara att ta en strävan och ställa ett
hinder ivägen för detta.
  Det är däremot kinkigare att konstruera *intrigen*. Denna måste ha en
hantering av och en lösning.
  Där får man sätta sig ned och tänka, pröva sig fram, tänka igen, skriva och
misslyckas, pröva igen, osv.
  Ett tips kan ju vara att om man vill ha ett "lätt" ramverk att skapa
intriger i, prova deckare. (Man kan skriva sf- eller fantasydecakrnoveller. Det
har jag gjort.) Deckaren har alltid ett tydligt problem, och när upplägget är
så tydligt blir det lättare att tänka i intrigskapartermer.

>Det är lätt att se konflikten/problemet i en deckare som Ahrid sade -
>ett brott har begåtts, problemlösningen är att lösa brottet,
>konflikten är mellan HP och mördaren, eller mördare och samhälle om
>man vill vara lite mindre konkret.
  Som sagt ovan.

>Det känns som konflikt/problem är nära besläktat med rollpersonernas
>viljor -- det blir ett slags "elektrisk spänning" som uppstår mellan
>två roller eftersom de vill (lite generellt) förändra världen på något
>sätt som inte går ihop med varandra - polisen vill sätta mördaren i
>fängelse, mördaren vill mörda några fler alternativt komma undan utan
>att fångas.
  Men nu uttrycker du dig litet högtidligt psykologiskt. Det som någon "vill"
kan vara något så enkelt som att vilja få ett glas vatten (som Gordon Dickson
sade). (Trivialt! Inte om denne vandrar i en öken!) Det någon vill kan vara
ganska enkla saker - någon vill sätta fast en mördare, avancera i firman,
uppvakta någon av motsatta könet, sätta sig i skydd inför ett oväder, etc.

>Så, om vi tillsammans kan komma på konflikter utifrån "ändra riktning
>på orkan" (eller någon annan idé tagen ur luften!) så jag kan fatta
>detta lite bättre, vore jag tacksam! :)
  Militära möjligheter? En stats spion vill nå hemligheten med det, men
hindras av kontraspioner. Eller att ändra vädret på ett ställe gör att det blir
torka på ett annat ställe, vilket sätter en i konflikt med
jordbruksbefolkningen där det blir torrt.

>- Om person A har tillgång till teknologin att ändra riktning på
>orkaner, är en konflikt att han både vill sälja teknologin dyrt men
>samtidigt inte bli känd (för då svävar han onekligen i livsfara! många
>som blir ganska förbannade på något sådant kan man tänka). Något slags
>"inre konflikt" känns det mer som, än konflikt mellan olika personer..
  Det kan vara en konflikt. Någon vill sälja hemligheten med väderförändring,
men är i konflikt med sitt samvete (lojalitet) eller sin rädsla (för att bli
upptäckt).
  Och när man har konflikten...börjar den svåra biten: att göra en intrig av
det!