[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Nej, de gjorde inte alls alla upptäckter och uppfinningar

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 1 Sep 2013 12:36:22 +0200

Den 1 september 2013 03:32 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> På Värmlands museum har i helgen utställningen "1001 inventions"
> öppnats, som handlar om (iaf enligt SVTs reportage) att under medeltiden
> kom nästan alla upptäckter och uppfinningar från den muslimska världen.
>  Jag har iofs inget emot att cred gives till det som verkligen kom från den
> delen av världen, men jag är emot historierevisionism!  Se:
> http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/muslimska-upptackter-pa-varmlands-museum

Jag bryr mig inte om vad svt rapporterar, utan går direkt till
Värmlands Museums egen hemsida:
http://www.varmlandsmuseum.se/1/1.0.1.0/802/1/ Där visar det sig vara
en internationell vandringsutställning som presenteras på detta sätt:

"- Vi är stolta över att kunna stå som värd för denna viktiga
utställning. 1001 Inventions är en kul och lärorik upplevelse för både
barn och vuxna. Den kompletterar den västerländska historieskrivningen
och lyfter fram några av de fantastiska skatter som ligger i den
muslimska civilisationens kultur- och vetenskapshistoria. Den visar
att vi delar kulturarv globalt och lyfter fram en mycket viktig
förutsättning för utveckling: en öppenhet för influenser och påverkan
från olika kulturer, säger länsmuseichef Åsa Hallén.

Betydelse än idag
1001 Inventions är en idé- och vetenskapshistorisk utställning som ger
nya perspektiv på tiden mellan år 600 och 1600 och de upptäckter som
då gjordes i den muslimska civilisationen. Många av dessa upptäckter
har betydelse för oss än idag. Forskare med olika trosuppfattningar
arbetade under denna tid tillsammans inom ett geografiskt område som
sträckte sig från Spanien till Kina."

> Det finns mer man kunde ta upp. Undantaget att jag anser
> att all form av religion är en dålig uppfinning har jag inget emot
> den muslimska världen. Men försöker man hävda att det mesta av
> äldre uppfinningar kom därifrån är det ren historieförfalskning.

Varenda idéhistoriker vet att det under medeltiden var araber som
fövaltade och vidareutvecklade det intellektuella arvet från Grekland
och Rom, medan den kristna dogmatismen i form av skolastiken kringskar
den intellektuella utvecklingen i Europa. Den som utvecklade den
vetenskapliga metoden (empiriska experiment i kombination med
matematiska modeller) var faktiskt inte Galileo, utan en arabisk
vetenskapsman som Galileo och hans samtid läste, beundrade och
inspirerades av: Ibn al-Hasan, känd i västvärlden som Alhazen. Hans
främsta insats var att förklara optikens lagar, och därmed lade han
grunden för utvecklingen av teleskopet.

Du faller i just den fällan som utställningen uppenbarligen
kritiserar: förenklad och svartvit historieskrivning. Detta blir hos
dig omgående till en motsättning mellan väst och arabvärlden, där
arabvärlden liksom knyckte allt de kunde från de gamla grekerna och
romarna (det kan påpekas att stora delar av arabvärlden bort till
Egypten var en del av det romerska riket och därmed den grekiska
lärdomshistorien, varför det bara var naturligt att det levde kvar).
Annars måste man utgå ifrån att också vi barbariska européer stulit
hela vår kultur, filosofi och vetenskap från den antika världen.