[SKRIVA] RE: [SKRIVA] "Larma mer och högre om dioxiner"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 15 May 2013 03:31:58 +0200

Rickard:
 > DN:s Anna Ström Melin försöker på ledarplats idag fixa till ännu en
> alamismkampanj i miljöns tecken. Hon skriver under rubriken i
> ämnesraden
  Jag tror att många s k miljölarm är överdrivna. Som hr Berghorn påpekar kan
man nog äta fisk från Östersjön varje månad utan att avlida. Troligen oftare.
Vi vet att laxen från Stockholms ström är OK att äta flera ggr/år iaf. Det
vattendraget måste ha varit ett av de mest förorenade, men har blivit radikalt
bättre (vattenreningsverk osv). Ett borgarråd drack vatten från Stockholms hamn
för några år sedan, utan dåliga effekter.
  Östersjön har troligen blivit *markant* bättre efter Sovjets kollaps.
Länderna på östra sidan började då bygga fler reningsverk (vilket man tidigare
skitit i under planekonomin).
  Den danska statistikern Björn Lomborg har påpekat hur alla miljöfaktorer
(vatten, luft m m) blivit radikalt bättre under senare decennier. Miljön blir
inte sämre - den blir bättre! Vi bygger fler reningsverk, vi ordnar rening av
div utsläpp, osv. Och ju rikare världen blir, desto mer får vi råd med rening.
  Vi behöver stark ekonomisk tillväxt för att få råd med bra miljö. Att göra
oss fattigare - som miljörörelsen vill - lär däremot bli sämre för miljön.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /