[SKRIVA] Re: [SKRIVA] "Larma mer och högre om dioxiner"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 16 May 2013 20:36:49 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Du får läsa min text igen. Där förklaras tydligt och bra varför Linné
> anses vara ekologins fader.
  Men det jag skriver är inte motsägande. Man kan vara en ekologtins fader och
samtidigt anse den gudagiven.
> Nej, det var inte "bara" att utnyttja naturen enligt Linné, utan han
> förklarar i sin ekologi att människan har rätt att _under ansvar_ ta
> för sig av det naturen erbjuder.
  I religiöst kristna föreställningar har alla handlingar alltid varit "under
ansvar". Man skall ta ansvar för att inte förarga en gud. Det hindrar inte att
man får nyttja naturresurser, för det lär i grunden inte förarga en gud. Kom
ihåg att den kristna guden meddelat att människan skall utbreda sig över jorden
och ta makt över alla varelser på mark, i vatten och luft. Linné hade nog inget
problem med det budskapet.

> Jag har varit inne på Polhem i min forskning
> (http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:575290),
> eftersom Emanuel Swedenborg var lärjunge till honom.
  Men Polhem och Swedenborg kom sedemera på kant (enl M Lindgrens bok).

> Men Polhem hör
> hemma inom teknikhistoria, inte idé- och vetenskapshistoria.
  Avancerad mekanik var vetenskap på den tiden. Kom ihåg hur universum
betraktades mekaniskt. Vi har även begrepp som "ingenjörsvetenskap". Polhem var
sin tids störste ingenjörsvetenskapare.

> Dock hade
> han några outvecklade teorier om materiens uppbyggnad, som Swedenborg
> försökte vidareutveckla.
  Jag tror det var därför de kom i delo. Swedenborg blev för esoterisk.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
 www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)