[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Apples censur och E-böcker

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 9 Apr 2011 17:35:07 +0200

From: ivarsson.g@xxxxxxxxx
> Så Apple har en moralisk skyldighet att tillåta (t ex) erotiskt
> material i sin kommersiella app-butik?
Det där är att försöka vända på det. Det är till att börja med inte Apple som
tillhandahåller vad-de-nu-är. Det är t ex en tidning och dess redaktion som är
tillhandahållaren. Apple är bara distributör, en med en tämligen dominerande
ställning också inom sitt område. Dessutom är inte "skyldigheten" att
"tillhandahålla" utan snarare att inte stoppa.

> Med samma logik borde väl Ica
> eller Konsum ha en moralisk skyldighet att inte låta bli att sälja
> erotiska tidningar?
ICA och Konsum har mycket riktigt slängt ut tidningar med erotiskt innehåll.
Jag tycker det är fel. Ett offer för det blev t ex Horst Schröder och Epix, som
inte lång tid efter detta tvingades lägga ned. (Och ICA och Konsum har också en
tämligen dominerande ställning.) Samtidigt är det väldigt mycket dubbelmoral.
Man slänger inte ut Expressen och Aftonbladet som varje vecka har bilagor med
innehåll typ "Veckans sexspalt", "De bästa raffiga underkläderna", "Kändis X
talar ut om sitt sexliv", osv.

> Nu tror jag att det blir (och framför allt kommer att bli) vanligare
> att man helt eller delvis ersätter en traditionell dator med t ex en
> padda. Sen är det värt att notera att det är apparna (dvs det som
> säljs eller ges bort på kommersiell basis) som "censureras".
> Internet-anslutningen fungerar normalt sett precis som på en vanlig
> dator, utan filtrering.
Men hur länge till? Polisen har väl fortfarande igång sitt porrfilter, formellt
barnporrfilter. (Det är bara det att motsvarande filter i Finland vid en
undersökning visade sig till 95 blockera sidor som endast hade vuxenporr.) Det
finns svenska 3G leverantörer som redan i sin anslutningspolicy lägger in "vi
tillhandahåller inte anslutning till Pirate Bay och torrent-siter".
Sådant, och det Apple gör, kan steg för steg strypa Internet.

> Som sagt, det andra skälet handlar om att inte reta upp potentiella
> kunder
Jag tror dock att de potentiella kunder som må retas är en mycket liten grupp.
Det är framför allt amerikanska kristna fundamentalister, som även i USA är en
minoritet och world-wide är en mycket liten minoritet. Och risken är att man
retar upp *alla andra* mycket mer!

> Det är bara en naturlig förlängning av
> att man t ex inte själv får välja färg på ramarna runt fönster på en
> Mac dator. Ett koncept som trots allt verkar funka.
Mac-datorns slutenhet har gjort att den har en vacklande och liten
marknadsandel. Apple är nästan inte ett datorföretag längre. Det är mobiler och
andra handhållna devices man lever på.
I Windows kan man ändra färgerna som man vill. (Iaf kunde man det förr. Har
inte kollat på länge.) Och kunde man inte det fanns något litet smart shareware
som fixade det.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----