[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Apples censur och E-böcker

  • From: Göran Ivarsson <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 9 Apr 2011 17:00:44 +0200

Den 9 april 2011 16:12 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: ivarsson.g@xxxxxxxxx

> Men att Apple har juridisk rätt att bete sig som de gör, betyder inte att de
> har moralisk rätt.

Så Apple har en moralisk skyldighet att tillåta (t ex) erotiskt
material i sin kommersiella app-butik? Med samma logik borde väl Ica
eller Konsum ha en moralisk skyldighet att inte låta bli att sälja
erotiska tidningar?

> Jag tycker inte att föräldrar "skall kunna ge" Ipads till sina barn är en
> motivering som håller (moraliskt sett, alltså). I så fall kan de inte ge en
> vanlig dator med internetförbindelse till sina barn heller.

Nu tror jag att det blir (och framför allt kommer att bli) vanligare
att man helt eller delvis ersätter en traditionell dator med t ex en
padda. Sen är det värt att notera att det är apparna (dvs det som
säljs eller ges bort på kommersiell basis) som "censureras".
Internet-anslutningen fungerar normalt sett precis som på en vanlig
dator, utan filtrering.

> Den skall inte pådyvlas oss uppifrån.

Som sagt, det andra skälet handlar om att inte reta upp potentiella
kunder och bevara varumärket. Det är bara en naturlig förlängning av
att man t ex inte själv får välja färg på ramarna runt fönster på en
Mac dator. Ett koncept som trots allt verkar funka.

--
Göran II