[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Apples censur och E-böcker

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 9 Apr 2011 23:24:22 +0200

From: ivarsson.g@xxxxxxxxx
> Nu skrev jag visserligen "tillåta", vilket är synonymt med "inte
> stoppa"
Jag tycker inte "tillåta" är synonymt med "inte stoppa". I det ena fallet
handlar det om att allt som inte stoppas är tillåtet by default; i det andra
fallet handlar det om att allt som inte tillåts är förbjudet by default.
Det är en begreppsmässigt avsevärd skillnad mellan att allt skall vara tillåtet
resp förbjudet by default, såvida inte undantag tillstöter! Det handlar bl a om
bevisvärdering. Om allt är tillåtet såvida det inte är förbjudet är det den som
vill stoppa som måste bevisa en tillräcklig skada. Om allt är förbjudet såvida
det inte är tillåtet är det den som vill tillåta som måste bevisa en
tillräcklig nytta.
Yttrandefrihet kräver att tillåtelse skall vara default.

> Skillnaden är att kvällsblaskorna bara precis är så snaskiga att de
> chockerar lite utan att väcka ren avsky hos någon betydande del av
> kundkretsen.
Kvällsblaskorna idag är så porriga att de skulle förbjudas under
ordningsstadgans före ca 1970 (jag har för mig att exakt årtal då "porr
släpptes fritt" i Sveirge var 1971). enligt många definitioner är de ren porr.
Dessutom är den kundkrets som ev protesterar en liten minoritet amerikanska
fundamentalister. De förtjänar inte att få sin vilja fram.

> Det kanske sög att
> heta Horst Schröder då, men från Icas och Konsums perspektiv var det
> ett marknadsmässigt sunt beslut.
Men konstnärligt och yttrandefrihetsmässigt avr det helt förödande. ICA´/Konsum
orsakade ofantligt skada på svenska seriers kulturutveckling.

> Fast nu pratar du om något annat, nämligen vad statliga myndigheter
> håller på med.
Inte bara. Enskilda företag som ger Internet båpde a) filtrerar Internet, och
b) föranstaltar att de skall både fortsätta och utvidga detta.

> Det där med 3G-leverantörer får du
> gärna visa en källa på.
Jag orkar faktiskt inte gräva i 15 minuter på det just nu. Jag noterade saken
när jag själv kollade litet för en tid sedan. Den som skall skaffa 3G kan ju
särskilt notera om rätt till torrents och streaming och vad det kan vara
stoppas eller ej.

> Däremot begränsar vissa
> operatörer hastigheten på bittorrent-trafik under rusningstid, vilket
> är rimligt för ett trådlöst nätverk.
Formuleringen jag såg var faktiskt att torrents inte alls skulle stödjas. Men,
som sagt, den som är ute och shoppar runt kan ju kolla upp.

> Men för återvända till ämnet så har apparna en viss särställning från
> annat material. Appar kan kosta pengar, både att köpa och använda.
> Därmed har appar ett slags officiell status och förväntas av kunder
> uppfylla vissa krav.
Men krav för den som betalar kan bara vara krav *från* den som betalar. Här
handlar det om krav från den som tar emot betalningen. Hur rimligt låter det
med utsagan "Eftersom jag betalar måste du ge mig begränsningar i min access"?

> Det finns dock en mer subtil dimension av det. Apple gör en stor sak
> av att deras produkter är en statusmarkör, och därför vill man inte
> skrämma bort hippa kunder (allt från konstnärliga typer till det
> coolaste ungen i klassen.)
I det sammahang vi talar om kan detbara vara en "statusmarkör" för den lila
mnoriteten kristna fundamentalister. Jag tror att dem som är emot dessa är en
betydligt större grupp, som också har etiken på sin sida.
Statusen hamnar hos dem som bryter sönder Apples censurförsök. Vi ser redan det
ang jailbreaks. Der är status att jailbreaka.

> Att Apple har en strikt image är därmed i deras intresse.
Ett idémässigt trångsynt intresse.

> Nja... iFån och iPaddan är visserligen onekligen lönsamma produkter
> för Apple, men de senaste åren har man även sakta men säkert ökat
> försäljningen av traditionella datorer. 2010 besatt man över 10% av
> den amerikanska marknaden.
I doubt it. Apple har inte någonsin legat på 10% av bordsdatormarknaden, såvida
inte kreativ statstikföring används.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----