[SKRIVA] Re: Peter Nilson

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 14 May 2013 16:13:46 +0200

Den 14 maj 2013 15:07 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Jag måste skam till sägandes erkänna att jag inte heller lyckats
> läsa så mycket av Peter Nilson. Jag började på ett par böcker, men
> fastnade. Hans stil var en smula egenartad, inåtvänd - ja, jag vet
> inte hur jag skall beskriva det. Men han var säkert viktig och bevisligen
> uppskattad av många.

Jag ska nu läsa i alla fall hans hembygdsinspirerade böcker, som också
lär handla mycket om trolldom, spökerier och slikt. Anledningen till
att jag fann kopplingen Peter Nilson, Hjälmseryd och Vetlanda var att
jag nu i vår fått en vana att cykla till Hjälmseryds gamla kyrka och
sitta därinne med laptopen och termoskaffe. Det är en av de vackraste
kyrkor jag känner till, anlagd redan på 1100-talet:
http://wadbring.com/historia/sidor/hjalmseryd.htm Den är visserligen
till hälften imitation eftersom den låg i ruiner under många hundra
år, men återuppbyggdes stiltroget. Men idag var det kallt och
småregnigt, så jag stannade hemma och googlade på kyrkan och socknen.

>   Så är det. Det är nog inte bara småländsk mentalitet, utan
> allmänt svensk. Här skall "normalitet", utslätning och det inte
> alltför utmanande råda.
>   Jag minns att jag dock uppskattade programmet "Skivor
> från Vetlanda" (med Lars-Göran Frisk, tror jag han hette). Han
> vågade sticka ut genom att ta upp gamla 78-varvare ingen hört
> talas om!

Frisk är ihågkommen och har fått en stjärna på "Vetlanda walk of
fame". Han var också i många ortsbors ögon obekväm eftersom han var
Vetlandas enda öppet homosexuella invånare. Efter 20 år "utombys" ser
jag hur oerhört vackert det är i dessa gamla Njudungstrakter. Folket
på småorterna är dock fortfarande ungefär lika inkrökta och förstulet
fientliga -- se t.ex. Uppdrag Gransknings reportage om Landsbro förra
året -- men det kan jag acceptera och stå ut med numera.