[SKRIVA] Peter Nilson

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 14 May 2013 14:36:34 +0200

Författaren Peter Nilson (1937-98) var stor på 80- och 90-talen, och
är fortfarande läst och ihågkommen. Utbildad astronom vid Uppsala
började han skriva populärvetenskap och skönlitteratur. En stor del av
hans skönlitteratur -- som romanerna Arken, Rymdväktaren och Nyaga --
är filosofisk science fiction; han är ett stort namn inom svensk
science fiction.

Skam till undertecknad läste jag inte något av honom, annat än hans
krönikor i Metro och kanske någon av hans populärvetenskapliga böcker.
Och jag blev idag mycket förvånad när jag fann att han vuxit upp i
mina trakter -- han var från Näsby strax utanför Vetlanda -- och att
han även skrivit en bok om sina förfäders hemtrakter i Hjälmseryds
socken, som jag numera bor på gränsen till. Boken heter "Den gamla
byn" (1997), och mycket annat han skrev var inspirerat av hans
hembygd, som novellerna i "Messias med träbenet" och  romanen
"Guldspiken". Peter Nilson borde få en stjärna på Vetlandas patetiska
walk of fame, inte en sådan provinsiell rotmospoet som Pelle Näver.
Ett aber kan dock vara att han i tioårsåldern flyttade från Näsby i
Vetlanda kommun till förfödernas Hjälmseryd i grannkommunen Sävsjö.

Här i Vetlanda och Sävsjö hör man aldrig talas om Peter Nilsons starka
koppling till dessa trakter, inte ens bland kulturtanterna och
-farbröderna på muséer och bibliotek. Pelle Näver och Lena Ph är det
som gäller, och ibland mumlar man om deckarförfattaren Åke Edwardson,
som förärats en liten miniutställning på hans stamkafé Melins i
Sävsjö.

Jag tror det säger en hel del om den småländska mentaliteten:
Astronomi, science fiction och vetenskap, vad är det för konstifikt
strunt? Här håller vi oss till ladugårdarna och myllan,
svensktoppsmusik och en och annan svensk deckare, när man tar ut
svängarna.