[SKRIVA] Re: Peter Nilson

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 14 May 2013 15:07:53 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxx
> Författaren Peter Nilson (1937-98) var stor på 80- och 90-talen, och
> är fortfarande läst och ihågkommen. Utbildad astronom vid Uppsala
> började han skriva populärvetenskap och skönlitteratur. En stor del av
> hans skönlitteratur -- som romanerna Arken, Rymdväktaren och Nyaga --
> är filosofisk science fiction; han är ett stort namn inom svensk
> science fiction.
> Skam till undertecknad läste jag inte något av honom, annat än hans
> krönikor i Metro och kanske någon av hans populärvetenskapliga böcker.
  Jag måste skam till sägandes erkänna att jag inte heller lyckats läsa så
mycket av Peter Nilson. Jag började på ett par böcker, men fastnade. Hans stil
var en smula egenartad, inåtvänd - ja, jag vet inte hur jag skall beskriva det.
Men han var säkert viktig och bevisligen uppskattad av många.
> Jag tror det säger en hel del om den småländska mentaliteten:
> Astronomi, science fiction och vetenskap, vad är det för konstifikt
> strunt? Här håller vi oss till ladugårdarna och myllan,
> svensktoppsmusik och en och annan svensk deckare, när man tar ut
> svängarna.
  Så är det. Det är nog inte bara småländsk mentalitet, utan allmänt svensk.
Här skall "normalitet", utslätning och det inte alltför utmanande råda.
  Jag minns att jag dock uppskattade programmet "Skivor från Vetlanda" (med
Lars-Göran Frisk, tror jag han hette). Han vågade sticka ut genom att ta upp
gamla 78-varvare ingen hört talas om!

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
 www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)