[SKRIVA] Re: Om svenska genrenoveller

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 9 Dec 2010 21:52:25 +0100

Lars J!
Om reglerna tyder på förakta för läsarna eller inte kan diskuteras.
Vad de säkert vittnar om är förakt för låg upplaga.
De som gör HV kan sin målgrupp. Det kan Du vara helt säker på.
De riktar sig inte till Dig. De riktar sig till den del av svenska folket
som har helt andra referensramar än vad Du har.
Det är snarare av hänsyn till och respekt för deras smak som de har
reglerna.
Alla människor är inte likadana.

Förakt för novellförfattarna!!!! Äh, dra mig baklänges!!!
Ingen är tvingad att försöka skriva åt veckotidningar!

Författarna är proffs, vet att tidningar inte ges ut av ideella motiv.
Eller tror Du att de sitter hemma och grubblar hur de ska undvika att bryta
mot reglerna???

Motto från Torsgatan på 1960-talet. Återigen samma lösmynta snickesnack!
Källan! Beviset! Som det nu är svänger Du dig med ett  löst rykte, ett löst
påstående!
Vem har sagt det! Vem citerar Du? Jag vill veta var det kommer ifrån!

Jag var inte med på Torsgatan  på 1960-talet, men på 1980-talet tror jag det
var som Ahrvid och jag
under Anders Palms cigarrdoftande redaktörsskap befann oss där och gjorde
Teknikmagasinet.
Ahrvid valde och köpte in amerikanska sf-noveller (Han påstår att jag
översatte en Asimov , fast det minns jag inte)
men de oskrivna reglerna för den verksamheten var nog att det skulle vara
bra sf, något som vi hade
anledning att tro att målgruppen gillade.

Jag försöker inte alls att visa dagsläget från 1940-talet.
Jag spänner över hela fältet från 1880-talet till och med 2010-talet.
Mina namngivna exempel på författare i olika veckotidningar var från senare
delen av första årtiondet
av 2000-talet (Tvåhundratalet). Inte ett enda exempel från 1940-talet, en
period då det dock skrevs massor
av bra texter i veckopressen. Bland annat av Rolf Wiesler, Evert Taube och
de båda Klarabohemerna Emil Hagström
och Helmer Grundström som Ahrvid nämner. Helmer Grundström-sällskapet har
gett ut en biografi över honom
där författaren hävdar att Grundström i de noveller han skrev för Saxons,
Lektyr med flera veckotidningar föll undan
för kommersialismens krav och att de novellerna inte är värda att återutge.
Jag vet att Ahrvid delar min  uppfattning
att Grundström skrev mycket bra noveller i veckopressen.

I stället för att stirra Dig blind på HV:s regler borde Du kanske kolla in
det som räknas.
Det vill säga novellerna som publiceras där, skrivna efter de hemska
reglerna.
Min misstanke att Du faktiskt inte läser dem bara växer.
Du borde ju annars kunna namnge ett knippe usla författare.
För resten, varför inte göra som jag gjort.
Inte bara läs utan intervjua några av veckotidningsförfattarna
och få reda på hur de upplever sin situation?
Bertil