[SKRIVA] Re: Om svenska genrenoveller

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 8 Dec 2010 10:37:14 +0100

Tjing sf-people!
Apropå problemet med noveller så glömmer man ofta bort de gamla
familjetidningarna. Det är där som  novellen lever i högönsklig välmåga
och blir lästa varje vecka av hundratusentals människor. Hemmets
Veckotidning, som är det bästa exemplet, har varje vecka en mysdeckare och
en eller två kärleks- och/eller mainstreamnoveller. Jag tror dock att det
skulle vara svårt att få en sf-novell publicerad i dessa veckotidningar.
Kärleks- eller relationsnovellen har alltid varit sedd över axeln (har
noveller axlar?), men det har skrivits en hel del bra historier i genren
(Sigge Stark, Nen Erdtman etc i det förflutna) och dagens noveller i genren
är ofta bra.
Bertil