[SKRIVA] Ny bok om sf: Möjliga världar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 29 Jun 2010 12:43:09 +0200

Mikael Godhe och Jonas Ramsten har redigerat en artikelantologi, Möjliga
världar - tekniken, vetenskapen och science fiction (Carlssons bokförlag), som
innehåller 12 artiklar där forskare skriva om bokens underrubrik. Är dock
osäker på om boken fysiskt kommit ut än (hittar inga recensioner) utan det
antyds att den kommer i höst (i tid till Bokmässan antagligen, som så mycket
annat).
  Jag är dock litet osäker på hr Godhes förmåga att korrekt uppfatta själva
essensen av sf och synen på framtid och teknik. Hans tidigare bok, Morgondagens
experter, gav jag en del skrapor i min recension på SKRIVA:

//www.freelists.org/post/skriva/Rec-Morgondagens-experterM-Godhe

"Vad jag tycker är en smula tråkigt med Godhes framställan är den nedlåtande,
nästan ironiska undertonen i det han skildrar. Teknologiska projekt kallas
oavbrutet "vidlyftiga" t ex. Ordet ger associationer till att sikta högre än
som är nyttigt, svälja mer än man kan smälta; det "vidlyftiga" är liksom
oseriöst, präglat av hybris. Men nästan alla teknologiska projekt som
lanserades *genomfördes*: vi fick verkligen rymdfärder, allt snabbare datorer,
atomkraft, m m. ...
  Godhe kunde ha tagit med även JVM/VÄ i sin analys, som levde ett drygt
år in i Godhes ”långa 50-tal”. Den tidningen får bara vara med i avsnittet
om lärarnas attacker på ”vad en sjuklig och abnorm fantasi kan koka ihop”. ...
  Godhe förklarar inte paradoxen: Om teknik och
vetenskap under perioden sågs som så tveeggat, varför var då "det långa
50-talet" helt uppenbart så pass teknik- och vetenskapsvänligt? ..
  Min förklaring till paradoxen är att den inte fanns. Godhes beskrivning
stämmer inte."

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Surfa tryggt med Internet Explorer 8
http://www.microsoft.com/sverige/windows/internet-explorer/default.aspx-----