[SKRIVA] Re: Noveller av Alice Munro

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 11 Oct 2013 17:27:23 +0200

Jag skrev:
> Harold Pinter var praktiskt taget folkligt populär genom sina humoristiska
> och spännande pjäser, filmmanus och böcker.

Här tänkte jag främst på Broadwaypjäsen och filmerna Sleuth (klassikern
från 1972, och Kenneth Branaghs nyinspelning 2007). Jag tog för givet att
Harold Pinter var den ursprungliga författaren eftersom han hade huvudcred
som författare vid nyinspelningen, men när jag nu kollar upp saken visar
det sig att Pinter bearbetade Anthony Shaffers ursprungliga pjäs och
filmmanus. Anthony Shaffer (död 2001) är för övrigt noterad som
manusförfattare åt Hitchcock (Frenzy) och som manusförfattare till den
klassiska skräckfilmen The Wicker Man (1973; till skillnad från den moderna
kalkonklassikern med Nicolas Cage, nyinspelningen från 2006), samt
bearbetningar för film av Agatha Christie (Döden på Nilen, Evil Under the
Sun): http://www.imdb.com/name/nm0787289/?ref_=tt_ov_wr

Harold Pinter himself var å sin sida också hyfsat "folklig" och arbetade
för såväl Hollywood som brittisk film och tv, och nominerad till två
Oscars: http://www.imdb.com/name/nm0056217/?ref_=fn_al_nm_1