[SKRIVA] Re: Noveller av Alice Munro

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 11 Oct 2013 19:22:34 +0200

Den 11 oktober 2013 18:28 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Rickard:
> det
>   Å andra sidan var Jelinekt ett stolpskott.  Knut Ahnlund avgick  - i den
> mån det erkänns... - från Akademien i protest  mot att de andra (då under
> Horace; kanske hade feministen och hustrun Ebba W-B med saken att göra?)
> utsåg henne till pristagare. Ahnlund har gått till våldsamt angrepp mot
> Jelinek i artiklar (hittar inte länkar för ögonblicket) där han talar om
> att hon är banal, opportunistisk, billigt effektsökande. Att flirta med
> skräckgenren behöver inte betyda att man man skriver bra och originellt.

Och det är just det som är så intressant, och som fått mig att associera
Jelinek med skräckgenren. Den första som förklarade för mig (genom
artiklarna i DN och SvD) att Jelinek var så starkt "skräckromantisk", var
just hans polemik i dagspressen att hon inte skulle vara värdig priset
eftersom hon var *bland annat* skräckromantisk. Jag googlade på Ahnlunds
artiklar och hittade istället en intervju där Jelinek var öppen om sin
flirt med skräckgenren, och det var en så mycket bättre referens än Knut
Ahnlunds kveruleringar. Och i alla händelser är det Ahnlund som i
perspektiv har förlorat på denna polemik; självklart fick Jelinek priset
ändå till slut, och Ahnlund betraktas som en stofil. Här finns till och med
en stor potential bland yngre kvinnliga läsare. Läs intervjun jag länkar
till i DN, och åtskilliga tjejer som skriver skräck- och fantasyliteratur
lär finns sin psykologiska like.

(Pojkar/killar i samma situation finner också sin like där, men där är
fördomarna sådana att en man ska knipa käft och kämpa på, och alltid göra
det bästa av situationen, hur orättvis den än är. -- Och detta är
naturligtvis också förklaringen till varför män i alla sammanhang tillhör
såväl de största förlorarna som de största vinnarna. Det återstår
fortfarande för vår moderna genusteori att bena ut och förklara just detta.)