[SKRIVA] Re: Noveller av Alice Munro

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 12 Oct 2013 01:12:43 +0200

Den 12 oktober 2013 00:30 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Ahlund är långt ifrån ensam.  Så här skriver Wikipedia: [...]

  Jelinek står för alla gamla vänsterextremistiska klyschor. [...] Det är
> klart att hon måste ta till skräck och svartmålning för att propagera för
> den bilden och det programmet!

Det stämmer i och för sig, och det passar till min uppfattning (som delas
av både Brian Aldiss och Sam J Lundwall) om att skräckgenren i sin
grundkonstruktion är den äldsta av "modern" skönlitterär fantastik; den
gotiska romanen på 1700-talet, varur bland annat fantasyn och science
fiction vidareutvecklades på 1800-talet, och naturligtvis vår moderna
skräckgenre. På 1800-talet skrev åtskilliga av de "stora" författarna
direkt gotiskt, som Charles Dickens och systrarna Brontë (och i Sverige
Fredrika Bremer, som blev en internationell bestsellerförfattare och gav
grundstoryn till Charlotte Brontës "Jane Eyre"; men den som håller ögonen
öppna ser också de tydliga influenserna från den gotiska romanen hos Emily
Brontës "Wuthering Heights").