[SKRIVA] Mer om plagiat

  • From: Annika Jägerbrand <dr.jagerbrand@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 12 Apr 2010 14:27:26 -0700 (PDT)

Hejsan, jag håller med om att detta fall (som det skrivits om) verkar vara ett
rätt solklart fall av plagiat. Bara för att man inte plagierar så mycket text
så blir det ju inte mera rätt?

Jag har precis utvärderat ett manuskript för en tidskrift och i manuset har
författarna just plagierat text. I detta fallet har de kopierat text från en
egen-publicerad artikel. Jag tycker inte det är okej för de har inte angett
källan och ej gjort det som citat. Å andra sidan är det de själva som skrivit
texten från början. Men man vet ju inte exakt VEM som skrev den och ifall just
den personen är med på manuset/artikeln.
Bara några reflektioner så här i natten...