[SKRIVA] Re: Mary Shelley och spagettin

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 17 Sep 2013 17:51:24 +0200

Den 17 september 2013 17:34 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Hm.  Jag undrar om det inte är möjligt att alla TRE (Byron, Shelley,
> Polidori) diskuterade livsprinciperna under kvällen? Men att Mary såsom
> involverad med Shelley mindes dennes kompis Byron bäst, medan Polidori
> som deltagare främst framhåller sin egen medverkan.

Det gjorde de ju i all förmodan, men det är logiskt att främst Percy
Shelley och John Polidori diskuterade detta eftersom båda hade
vetenskaplig utbildning. I själva verket fanns det en femte person i
sällskapet, som Mary Shelley inte nämner med ett ord i förordet: sin
egen syster Claire Clairmont, möjligen eftersom hon försökte få ihop
det i sänghalmen med Percy Shelley.

-- Rickard

Vilka som nämns eller ej är mest fokus för ens egen "attention".
Märkligt att Alessandro Volta inte nämns, han som fick döda grodben
att sprattla med hjälp av sin s k Volta-stapel. Det torde ha
inspirerat den unga Mary som använde elektricitet som "livsgnista".
Man skulle gärna ha varit med den där klassiska kvällen. Och berättat
om evolution, DNA, genteknik, datorer odch neurala nätverk...