[SKRIVA] När Rule Britannia skulle nå månen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 17 Sep 2013 18:06:02 +0200

Kanske var det på 1930-talet som det Brittiska Imperiet nådde sin höjdpunkt. I
slutet av den eran, under första halvåret 1939 - precis före världskrigets
utbrott - lade British Interplanetary Society fram sina ritningar på en
månraket!

http://io9.com/the-union-jack-on-the-moon-1262867212

Man antog att den skulle väga litet drygt 1000 ton (Saturnus5/Apollo kom att
väga ca 3000 ton) och man tänkte sig använda fast bränsle, i packar av
"raketstavar" som skulle dumpas i takt med att de brunnit ut. Skälet till att
man ville använda fast bränsle är troligen att teknologin för att hantera
superkylt flytande syre inte var särskilt utvecklad.  Något som inte nämns i
IO9:s artikel är att BIS (där f ö Arthur C Clarke var aktiv) antog att
byggandet av månraketen skulle kosta "ungefär som byggandet av en jagare".
Vilket var en enorm underskattning...  British Interplanetary Society är en av
de äldsta rymdfartssällskapen i världen och har stått för mycket intressanta
idéprojekt. En gång på 80-talet när jag kombinerade tågluffande med att på
vägen skriva litet artiklar för Teknikmagasinet, besökte jag BIS' eleganta
kontor i London, litet söder om Themsen. De var vänliga och gav mig material om
deras Daedalus-studie (om att skicka en fusionsdriven sond till en stjärna) och
det blev en artikel om det.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /