[SKRIVA] Re: March Laumer

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 16 Aug 2013 13:04:08 +0200

Den 15 augusti 2013 17:02 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Fascinerande!
>   Att hans bror bodde i Sverige kan vara förklaring till Keith Laumers
> sverigekontakter. Han bör ha varit i landet en hel del. Bl a inleds hans
>(f ö utmärkta) roman Imperiets världar med några talande scener från
> Gamla Stan i Stockholm.

Jo, jag nämnde faktiskt just det i brevet (som jag aldrig postade).
Här finns mer om March Laumer med biografi från svenska
immigrant-institutet, under kategorin "invandrade författare":
http://www.immi.se/kultur/authors/usa/laumer.htm Där framgår att han
också var illustratör under namnet Lau Shiu Fan.

Tydligen betraktas March Laumer i vissa (amerikanska?) kretsar som
"kontroversiell" eftersom han kunde placera in sexscener i sina
Oz-böcker. Men fan fiction brukar å andra sidan ofta "sexa till"
grundstoffet.