[SKRIVA] March Laumer

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 15 Aug 2013 10:30:34 +0200

Ahrvid talade om gamla LP-pocket i mailet om Rankine/Mason. Det
påminner mig om en lustig sak, eftersom LP:s sf-serie var ganska
flitig med att utge space opera-författaren Keith Laumer.

Keith Laumers bror March Laumer (1923-2000) var också en
fantastikförfattare, och större delen av sitt vuxna liv bosatt i Lund,
Sverige. Han skrev fan fiction utifrån L Frank Baums Oz-böcker och
fick kultstatus i engelskspråkiga small press-sammanhang. Hans
fanklubb finns här: http://marchlaumer.4t.com/

1987-88 uppmärksammades March Laumer i svensk press eftersom han
påstods vara den som levde allra billigast i Sverige -- enligt
skriverierna levde han på blott 500 kr per månad, motsvarande 940 kr
idag
(http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/).
Han hyrde ett minimalt rum och levde i övrigt på te, kaffe, spagetti
och popkorn. Jag antar att han överdrev hur billigt han levde och
möjligen tjänade en del svart på sin bokförsäljning, men detta var vad
man kunde läsa i reportagen vid denna tid. Jag hittar inget om detta
på nätet, men den som kollar upp exempelvis Kvälls-Posten från denna
tid kommer att hitta skriverierna.

Jag minns detta så väl, eftersom det skedde samtidigt som jag (mycket
ung) började söka brevkontakt med andra sf-, fantasy- och
skrivarintresserade nördar. Jag letade upp March Laumers adress och
skrev till och med ett brev, som jag dock aldrig kom mig för att posta
(eftersom jag inte litade på att min engelska var bra nog). Istället
drogs jag in i det kaos som var sf-fandom vid denna tid. Och sedan
gick det bara utför.

Tjohej.