[SKRIVA] Re: Malik blev ingen sockerman

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 May 2014 18:46:58 +0200

Robert:
> DET är förmodligen bättre idag, men problemet är att de som behöver hjälp
> inte får det, och då spelar
> det ju ingen roll hur bra den i teorin skulle kunna vara.
  Du har rätt i att det är bättre idag. Här ser vi att antalet självmord i
Sverige långsiktigt sjunkit, och det ganska mycket. Statistik från 1980 och
framåt från Karolinska institutet:
http://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige

  Det betyder inte att det är "bra". Dödstalen är omkring 4 ggr så höga som
antalet trafikdödade. MEN du sprider myter när du påstår att sjukvården skulle
lida av "nedskärningar", när man har mer resurser än någonsin.

> I så fall måste den ha blivit otroligt mycket mer ineffektiv med tanke på hur
> mycket som läggs ned och hur svårt det
> är för folk att få hjälp. Det kanske är som vänsterledaren säger att
> skattepengarna hamnar
> i riskkapitalisternas fickor istället för att bekosta bättre vård.
  Hur "vet" du att det skulle vara "svårare" att få "hjälp" nu jämfört med
tidigare? Anekdotiska "bevis"? Det finns få saker som är så opålitliga som
påståenden politiker och debattörer slänger ur sig. Det brukar vara selektiv
"statistik", enskilda fall, saker man "hört". Det finns säkert enskilda fall
där det varit "svårt att få hjälp" - men Karolinskas statistik indikerar  att
det måste ha varit "svårare" tidigare. Så mycket för de "nedskärningarna"...
  Vad gäller de entreprenörer som kompletterar offentlig vård, är det en mycket
liten andel av vårdsektorn, och överskottet ligger *under* genomsnittet för
näringslivet (ca 7% om jag minns rätt). Att det offentliga utsätts för
konkurrens är i sig bra, då det får dem att skärpa sig. (Det har konstaterats
iaf vad gäller skolverksamhet.)
  Rödgröna politiker skriker i falsett om hur investerare "skickar miljarder
till Caymanöarna" /el dyl/ men analysen är så ytlig att det är pinsamt. Hur vet
man att det helt enkelt inte bara är medel som parkerats för sämre tider, eller
för att investeras senare? Jag tror caymanbanker ger bättre ränta, så det
verkar vara en bra idé att parkera *rörelse*-kapital där, i den ringa
utsträckning det eventuellt sker.
  Problemet med offentlig verksamhet, särskilt under monopol, är att den
tenderar att vara ineffektiv, byråkratisk och slösaktig. (Studera gärna N
Parkinsons böcker.) Förlusten pga ineffektivitet brukar vara väsentligt större,
än det modesta överskott en privat entreprenör kan nå. Överskottet i den mindre
del av offentlig sektor som drivs på entreprenad uppkommer genom att dra ned på
ineffektivitet och slöseri, inte generellt sett genom "nedskärningar".
  Slutligen: i allmänhet torde pedagogik, teori och praktik i hantering, vara
det viktigaste i ärendet självmord. Det går inte att ösa pengar på problemet
(det försvinner i byråkrati och ineffektivitet) men man måste hitta rätt
arbetsmetoder. Mycket av det som utgör problem i världen handlar inte om att
ösa ut pengar utan om att *göra rätt* med de resurser som redan finns!

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /