[SKRIVA] Re: Malik blev ingen sockerman

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 15 May 2014 14:20:49 +0200

Rickard:
> Så journalister ska undvika att skriva om självmord... eftersom det är
> allvarliga saker.
> Synnerligen originellt.

 Givetvis är förklaringen till den pressetiska regeln den jag
förklarade: en förlegad borgerlig
> moralkod med månghundraåriga rötter.
  Nej, risken att uppmärksamhet kring självmord uppmuntrar fler att ta livet av
sig är en tung faktor i de pressetiska reglerna. Det är en reell risk. Det har
gjorts undersökningar om den saken.
  I övrigt, vad gäller "moralkod" tycker jag att envar kan få ha sin egen
dylika så länge man inte skadar andra. Om någon vill ha vad du kallar "förlegad
borgerlig moralkod" skall man få ha det. Du har inte rätt att påtvinga andra
att INTE ha det. I det här fallet har den förlegade borgerliga moralkoden en
viss poäng, ty att inte följa den kan åstadkomma skada för andra.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /