[SKRIVA] Re: Lundsberg

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 29 Aug 2013 13:16:54 +0200

Den 29 augusti 2013 11:33 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Han har ju skildrat pennalismen på internatskolan Solbacka i son roman
> Ondskan. (Sidoinfo: En kompis till mig hade en ledande roll i en central
> slagsmålsscen i filmversionen. Han skötte sig riktigt bra!)
>  Guillou har länge kampanjat mot internatskolorna, även om jag
> misstänker att han i sin bok nog överdrivit som hjälteroll. Janne G
> ransonerar stundtals sanningen.

Guillou framställer sig själv som en närmast mytologisk hjälte i den
romanen, men faktum är att Guillou aldrig hävdat att den skulle vara
en dokumentär sanning. Expressen hade under många år en smutsig
kampanj där man gick in för att begå karaktärsmord på Guillou, och ett
av deras största "scoop" var "avslöjandet" att hans egen mamma hävdade
att han ljög på många punkter i romanen. Hon själv kunde ju inte ens
spela piano! Det är bara ett klassiskt sätt att ljuga och sprida
falska rykten på: Anklaga motståndaren för att ljuga, så kommer ingen
på tanken att det egentligen är den som anklagar som blåljuger. De
flesta är ändå så försoffade att man inte kommer att kolla upp fakta.
(Ett ovanligt tydligt exempel på detta sätt att ljuga är Olle
Häggström: http://nymodernism.wordpress.com/2013/06/13/olle-haggstrom/)