[SKRIVA] Re: Lundsberg

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Aug 2013 20:49:40 +0200

Bertil:
> Förvisso! Själv har jag erfarenhet från en internatskola i Sigtuna. Ingen av
> de båda överklasskolorna, Humantiska läorverket där knugen gick och
> Sigtunaskolan, utan "proletärskolan" Sigtuna folkhögskola.
> Jättefint kamratskap, inga idiotiska nollningar.
  Folkhögskolor är ofta också internat. Det glömde jag att nämna.  Jag såg i
någon av kvällsblaskorna att syftet med äldre
lundsbergselevers/idioters/hänsynslösa översittares strykjärnsövningar var att
*bränna in ett 'B'* hos de drabbade (ett "B" som tydligen stod för något
förnedrande). Jag vet inte om kvällstidningarna rapporterar korrekt, men om så
måste jag säga att personerna som höll på med detta är *fördömt 100%:iga svin*.
Man märker inte andra människor som boskap. Vi fick nog av det i Auschwitz. Var
de fullständigt från vettet?  Bara de senaste åren har det varit så mycket
skandaler från Lundsberg:  * Elever som misshandlats i "uppfostringssyfte" med
hårda slag mot armarna, som efterlämnat 20-talet blåmärken.  * Kvinnliga elever
som av äldre manliga elever tvingats uppträda på ett sexuellt sätt.  *
Strykjärnsskandalen nu senast.  * Skolledningen själv som fuskat med
skolpengen, genom att ange fler utländska elever än som funnits.  Skall det
vara en "fin" skola? En skola för övergrepp och fiffel!  Även unga människor
har rätt att gå i en skola där de slipper att gå omkring i rädsla för nästa
övergrepp. Tyvärr misstänker jag att Lundsbergs själva grundidé är att sätta
skräck i yngre elever. Oacceptabelt.

--Ahrvid

Ps. S k nollning kan vara acceptabelt om det sköts med humor och förståelse.
Det kan handla om att dela ut "uppdrag" som är en aning "pinsamma", men mest
roliga. (Så gör man på t ex KTH. Jag har hör mycket om KTH:a nolleupptåg.) Alla
skall tycka att det är roligt och den som inte vill skall slippa. Misshandel
hör INTE dit.
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)