[SKRIVA] Re: Lundsberg

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 30 Aug 2013 18:11:55 +0200

Bertil:
> [...]
> delar några åsikter med men som alltid var öppen för invändningar  Jag har
> haft några bra och några dåliga kursledare och föreläsare. När jag tog kurser
> på Journalisthögskolan (delkurser, delmängd av själva journalistlinjen, som
> man kunde ta som enstaka kurser) hade jag faktiskt Janne Josefsson himself
> som ledare för en kurs - och han var bra. När jag senast läste en
> astronomikurs hade vi en bra lärare (minns ej hans namn, fast det står nog i
> papper jag har) som var engagerad och väl förberedd, öppen för diskussioner.
Div uppgifter om Lundsberg:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15640221.ab
"En grupp rädda pojkar uppsökte rektorn sent en kväll. De var oklädda, bara
kalsonger. De skulle som nya elever få ett kvastskaft med kondom inkört i anus."
  "XXXX placerades av äldre elever som portvakt iklädd tunna kläder mitt i
vintern utomhus för att öppna och stänga dörren åt dem."
  "Kallade nya elever för tarmar".
  "En flicka på skolan skadades när hon tvingades ner i den så kallade
tarmgropen".
  "Sexuella övergrepp på flickor som pojkar gör i grupp för att skapa
sammanhållning".
  "Blivit sparkad i ryggen med smärtor och svårigheter att röra sig i tre
månader. Ingen lyssnade eller brydde sig."
 "Elev blev fasthållen av ett antal killar medan en av dem slog honom med
tillhyggen. Annan elev väcktes mitt i natten och blev sparkad i magen. Kräktes
blod. Detta tystades ner av skolledningen. Flera elever grät. En elev blev
'fejkkvävd'."
   "Om en nybörjare gjorde något som misshagade en äldre elev, vad som helst,
fick man straffpoäng. Detta medför stora utgifter eftersom man måste köpa sig
fri. Det kan röra sig om 10 000-tals kronor."
  "Saker tystas ner. Redan från skolstart får föräldrar veta att de inte ska ta
så allvarligt på sitt barns eventuella klagomål/synpunkter på skolan. 'Det är
alltid så i början' Om man som förälder ändå reagerar och kontaktar rektorn får
man av rektorn veta att det är just bara ditt barn som har och är problem.
Rektorn säger hela tiden att man som förälder är ensam om problemen."
  "De vuxna vet vad som händer. Rektorn är bara en försäljare. Lärarna
undervisar och är oftast ok, men andra vuxna har egentligen ingen roll på
skolan. Det är eleverna som bestämmer. När vuxna är i närheten håller eleverna
en fasad, men utan vuxna närvarande blir det ren anarki. Dubbelmoral"
  "Jag har fortfarande mardrömmar och vill påstå att det är 'svin' som i
verkligheten styr Lundsberg."
  Källa: Skolinspektionen, tjänsteanteckningar"

http://www.scribd.com/doc/110595941/Tjansteanteckning-24-november-2011-1
"Inträffat 2010.
 Ettorna
 skulle vara nakna och ta på varandra vid ”nollningen”.
 Manliga elever fick smeka varandra två och två till full erektion medan äldre
elever tittar på. Andra fick trä kondomer på kvastskaft och köra in i varandras
ändtarm.
 ”Nya elever vid Lundsberg ska tuktas”.
[...]
 Skolsköterskan hade ”blåmärkeskontroll” äldre elever slår de nya eleverna på
armarna (för då döljs det av kläderna). Denna blåmärkeskontroll medförde
ingaförbättringar avseende våldet"
Beteendet på den där skolan verkar vara helt groteskt. De som anser sig vara en
"elit" uppfostras till att bli sadister.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

>                                         -----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).