[SKRIVA] Re: "Lie Detection in SF & Fantasy"

  • From: Anna Blixt <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 8 Nov 2011 12:38:56 +0100

Den 8 november 2011 12:26 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> Mikke S:
>   Envar får välja själv om man vill googla efter slika siter. Men
> bakgrundsfrågan är mer komplicerad än som ryms i enkla slagord. Min
> uppfattning är att kopiering för enskilt bruk skall vara lagligt, såsom
> tidigare, av respekt för den enskildes rätt till informationshantering inom
> dennes privata zon. Däremot bör inte vid spridning, dvs uppladdning av
> saker, vara lagligt.

Nja, där blir det lite förvirrat eftersom det idag inte är så mycket
skillnad på upp- och nedladdning. Delning är delning, oavsett vilket håll
datan flyter åt.

Personligen anser jag att gränsen för olaglighet borde gå vid att publicera
någonting utan upphovsmannens tillstånd, t.ex. om man publicerar en film på
nätet innan release utan filmbolagets tillstånd, eller om man publicerar
någons dagbok utan skribentens tillstånd, eller läcker en skiva innan den
släpps osv. När någonting väl är publicerat varken kan eller bör man
förhindra att folk delar informationen med varandra.

Det blir knasigt om man försöker ha uppladdning som olagligt och
nedladdning som lagligt, i det fallet så måste nedladdaren anses begå
medhjälp till brott eftersom uppladdaren inte kan skicka någonting utan en
mottagare i andra änden. Dessutom är tekniken som sagt förbi den där
uppdelningen i upp- och nedladdning som fanns runt millenieskiftet.

/Anna