[SKRIVA] Re: Klimatvaccin mot pruttande boskap

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 8 Aug 2013 19:33:05 +0200

Rickard:
> Sådana argument har jag inte hört eller läst. Referenser, tack.
  Jag menar iofs att det första man bör göra är att efterfråga *stödargument*
för teser. "Referenser" (källor) är alltid litet fluffiga och påståenden finns
av alla sinsemellan motsägande slag. Dessutom behövs inte källor för detsom är
allmänt känt, t ex att det sker skogsröjning för att skapa betesfält.  Men här
iaf en källa, som jag framför blott som exempel på vad som *påstås*. Jag tror
att påståendena är helt fel, att en hamburgare motsvarar 30 mils bilkörning av
"växthusgaser" och att låta en 100 W-lampa stå på i 20 dagar.
http://www.theguardian.com/environment/2007/jul/19/climatechange.climatechange
  Skog upptar mer av luftens iofs småttiga CO2-halt än betesmark, helt enkelt
för att skog har större yta mot atmosfären. Gaser upptas av bladverk osv som
exempelvis för ett träd har väldigt stor yta. (Det är både ett stödargument och
något som är allmänt känt.)
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)